Rijbaantjes trekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Huub Lakerveld - WaarBenJij.nu Rijbaantjes trekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Huub Lakerveld - WaarBenJij.nu

Rijbaantjes trekken

Blijf op de hoogte en volg Huub

27 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Kerst in 30 graden. Het is een raar fenomeen. Dit feest associeer ik met kou. Maar misschien denk ik te beperkt. Hier kun je ook prima kerst vieren, zo blijkt. Alleen is het decor iets anders.

Samenzangen, een immense kerstboom op het Onafhankelijkheidsplein, kerstklassiekers met een reggaebeat bij de buren, feestverlichting in cafés en opgetutte huizen; je ziet en hoort het hier allemaal. En dat allemaal tijdens de natste kerst die ik ooit heb meegemaakt. Wedstrijdzwemmen in straten is een serieuze optie, gezien de enorme hoeveelheden regen en de zuchtende putten die het niet waar kunnen maken.

Verder waren deze dagen om in te lijsten. Gezelligheid met vele leuke mensen hier, goede gesprekken en kerstliedjes luisteren tijdens het koken. Kortom, zeer geslaagde dagen! En met al die regen waren we toch nog een beetje in Nederland. Over vijf dagen is het oud en nieuw, wat hier volgens elke Surinamer die ik erover heb gesproken een enorm spektakel is. Nu is het aan hen om die verwachtingen waar te maken. Qua vuurwerk zal Paramaribo oorlogsgebied worden, want alles wat in Nederland verboden is ligt hier in de winkel. Dat heb ik de afgelopen dagen al gehoord..

Oh ja, zeer binnenkort staat er weer een trip op het programma. Daar volgen vast nog wel wat foto’s en misschien een blog over.

Voor nu een goede after-kerst gewenst!