Gospel in de rotitent - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Huub Lakerveld - WaarBenJij.nu Gospel in de rotitent - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Huub Lakerveld - WaarBenJij.nu

Gospel in de rotitent

Blijf op de hoogte en volg Huub

11 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Suriname blijft me verbazen en verrassen. Vanochtend begaf ik me naar de Centrale Markt, een deels overdekte verzameling van stalletjes. Voor een prikkie laad je hier je tassen vol met het lekkerste fruit, groenten en pepers. Voor een tros met zes indrukwekkende bananen tel je omgerekend al snel 0,45 euro neer.

Paramaribo is een stad waar je altijd wel blanke mensen ziet. Zijn het geen stagiair(e)s, dan wel gezinnen die hier vakantie vieren. Op deze markt was ik letterlijk de enige met een overdosis wit pigment. Hindoestanen en creolen domineerden het beeld. Toch vreemd, want voor een toerist is dit een machtig interessante plek om te zijn. De vissen worden uit de Surinamerivier (achter de markt) gehengeld en direct naar de kramen gebracht, waar ze schoongemaakt en gefileerd worden. Verderop nog levende krabben en pepers in alle kleuren en maten. Dit is een van die plaatsen waar ik aan zal terugdenken als ik allang weer thuis ben. Enige minpunt zijn de kippenhokken, waar tien diertjes een hok van een vierkante meter delen.

Voor foto's voor in de Parbode ging ik gisteravond naar een bijzondere kerkdienst. Het was een bijeenkomst om te bidden tegen de verkoop van een historisch pand om de hoek(!). Het kan gewoon hier. Deze week wachtten we in een rotizaak op onze bestelling. Het NOS Journaal was te zien en er klonk gospelmuziek uit de speakers. Wat een maf en uniek land is dit toch. I love SU!

• 11 Januari 2014 - 22:01

Anja De Jong:

Wat een belevenissen weer zeg Het is een bijzonder land zo te zien en te horen en verloop je stage ook goed? Veel plezier nog !! geniet ervan

• 15 Januari 2014 - 17:35

Huub Lakerveld:

Het is zeker een bijzonder land, geweldig om dit allemaal mee te mogen maken! Op stage gaat het ook goed. Soms wat dipjes, maar dat hoort bij het schrijversbestaan :)